Számos film és regény dolgozza fel a kalózok életét, de nagyon csekély azoknak a száma, amely az ókor és középkor tengeri rablóira koncentrál. Az alábbi cikk erre tesz kísérletet - átfogóbban foglalkozik a vikingekkel, de említésre kerülnek az iszlám, az adriai és más, kevésbé ismert rablónépek is.
Kezdetek
Bár a kalózokról szóló első írásos feljegyzés „csak” az i.e. 13. századból származik, Egyiptomból, az Újbirodalom korából, a kalózkodás valószínűleg egyidős a tengeri kereskedelemmel. Amint a kezdetleges vízi járműveken elkezdtek értékesnek számító árút szállítani, rögtön megjelentek azok, akik a könnyű meggazdagodás reményében arra használták a saját hajóikat, hogy ellopják a többiekét. Az ókorban azonban az sem volt különösebben furcsa, hogy a tisztes kereskedők vagy katonák tengeri rablással tették teljessé a bevételt vagy hadizsákmányt.Ókor
A föníciaiak voltak az elsők, akik a Földközi-tenger partjától hajlandóak voltak messzebb is elhajózni zárt fedélzetű hajóikon, így eljuthattak távoli földekre és elsőként képesek voltak körülhajózni Afrika kontinensét. Hogy megőrizzék tengeri monopóliumukat, a kapitányok esküt tettek, melyek értelmében kötelességük volt mindazon hajókat megtámadni, akik az ő közvetlen útvonalaikat használták. Ha a hajót legyőzték, nyugodtan ki is foszthatták.A görög városállamok életéhez is szorosan kapcsolódott a tenger, így nem lepődhetünk meg azon sem, hogy eposzaik tanúsága szerint többször is folyamodtak tisztességtelen eszközökhöz vagyonuk növelésére – gondoljunk csak Odüsszeuszra, aki gondolkodás nélkül megtámadtatta és kifosztatta a kikónok városát, a férfiakat lemészároltatta, a nőket rabszolgává tette.
Arab kalózok a Földközi-tengeren
Engedjük meg magunknak, hogy egy korszakot ugorva folytassuk vizsgálódásunkat. Róma bukásával az általa biztosított tengeri rend is gyorsan szétesett. A barbár királyságok nem tudták vagy nem akarták biztosítani a tengeri útvonalakat, mivel kereskedelmük jellemzően kizárólag a szárazföldön folyt. A görög-perzsa tengerészeti hagyományokat öröklő arabok számára azonban létfontosságú volt, hogy uralják a végtelen habokat. Gyorsan felismerve, hogy európai ellenfeleik messze kevésbé jártasak a tengeren, a 9. századra több kalózfészket hoztak létre a mai Franciaország és Olaszország partvidékén. 846-ban arab kalózok kirabolták Rómát és a Pápai Államnak is komoly veszteségeket okoztak. Legfőbb tengeri központjuk Kréta szigete volt, melyet még akkor is kezükben tartottak, mikor az papíron már régen Velencéhez tartozott.Az Adriai-tenger szláv kalózai
A Balkán területeire az 5-6. században vonultak be a szláv törzsek, akik itt több fejedelemséget is alapítottak. Ezek közül az egyik a 7. század első felére kialakuló Pagania volt, amelynek lakói, a narentinok visszatértek a térség illír hagyományaihoz és felújították a kalózkodás régi mesterségét, a vidék pedig annyira készületlen volt, hogy hamarosan a tenger teljes partvidéke veszélyeztetetté vált. Különösen veszedelmessé váltak a vizek azokban az időkben, amikor a velencei flotta más vizeken hajózott, így lazult az ellenőrzés – amikor a jól felszerelt flotta úton volt a tengeren, a narentinok visszahúzódtak és vártak a kedvezőbb alkalomra.A 9. században, a Földközi-tenger arab kalózaival összefogva már a velenceiek sem jelentettek akadályt, így egyre veszedelmesebbé és vakmerőbbé váltak. 846-ban már a Velencéhez tartozó Kaorle városát is lerohanták és kifosztották, mikor azonban Bizánc haragját is sikerült kivívniuk, sorsuk megpecsételődött és a század végére a hatalmas ország legyűrte ellenállásukat és rájuk kényszerítette a kereszténységet. Tevékenységüket aztán Szerbia szárnyai alatt folytatták, ahol a narentinok adták a szerb harcosok legjobbjait.
Vikingek
793-ban a lindisfarne-i kolostor körüli vizeken különös, sárkánydíszes csónakok tűnnek fel, melyből, mire a helyiek észbe kaphatnának, borotválatlan, termetes harcosok vetik ki magukat és lemészárolva mindazokat, akiket találnak, elviszik a kolostor és a környék teljes vagyonát.A vikingeket – a varég törzsek harcos hajósait Skandinávia zord éghajlata késztette erre az életmódra, melyet hamarosan Európa belső részei is megismerhettek a szerencsétlenül jártak. Bátrak és kegyetlenek voltak, akik 850-re már azt vették a fejükbe, hogy kifosztják Rómát. Igaz, hogy csak Sarzana városáig, a püspöki székhelyig jutottak, de ezt a várost csellel bevették és az utolsó érméig kifosztották, hogy ünnepelve térhessenek haza abban a hitben, hogy kirabolták az Örök Várost.
Fürge, nagyvitorlás evezőseiket drakkarnak (drake, sárkányhajó) hívja a szakirodalom. Ezeket a hajókat orrdíszük szerint csoportosították, melyek általában a méretüket is meghatározták. A kígyófejűek általában 30-50 evezővel bírtak – és minden evező mellé egy harcos került – míg a sárkányfejűek között ismert 120 evezős példány is. Ismert még kétféle hadihajó, melyeket a skandináv vizeken gyakran alkalmaztak. Az egyik ilyen hajó a snigg, mely mintegy félszáz fős legénységgel száz katonát tudott szállítani, a másik pedig a snigghez hasonló, annál jobban kidolgozott, több utas szállítására képes skeid. A vikingek a hajóikat tengeren érő támadás esetén az oldalukra támasztott pajzsok falával, mintegy álpalánkként védték magukat a nyilak elől. 45-120 méteres hajóikat a szárazon is magukkal vitték: fejjel lefelé fordították, a vitorlaárbocot eltávolították, majd az evezőpadokon megfogva a nehéz hajótestet felemelték és alatta haladtak.
A vikingeknél látható először az a különös tengeri demokrácia, amely a későbbiekben – jóval a szárazföldi demokráciák kialakulása előtt – megjelenik a kalózok között. Bár a parancsoké volt a legfőbb hatalom, a hajók árbocainak tövében mindenki elmondhatta véleményét a tervről, melyek értelmében volt, hogy a parancsnok bizonyos kérdéseket szavazásra bocsátott.
„Kerülték a nyílt tengeri csatákat, elsősorban öblökben, szorosokban ütköztek meg az ellenséggel. A hajókat orr- és fartőkéjükön egymással párhuzamosan összekötözték, a vitorlát bevonták, felállították a mellvédeket, s az evezősök munkába lendültek. A két hajóhad közeledett egymáshoz, az íjászok elkezdték lőni az ellenséget, a harcosok többi része pedig dárdával és kövekkel támadott. Majd amikor egymás közelébe kerültek, megcsáklyázták a hajókat, és kezdődött az ember-ember elleni küzdelem. Ebből is látszik, hogy a vikingek vízi csatái inkább hasonlítottak szárazföldi ütközethez, mint igazi tengeri csatához. De ők voltak azok, akik tökélyre fejlesztették a tenger felől a szárazföldre irányuló gyors rajtaütést. Mikor a part mentén megjelent egy viking hajó, csak néhány perc kellett ahhoz, hogy a harcosok elérjék a partot és elkezdődjön a fosztogatás. A hajóknak nem volt szükségük kikötőre, csak egy lapos partszakaszra, és a városok, falvak védőinek szinte esélyük sem volt a védekezésre.” (Wikipédia)
A parti kikötővárosok idővel felkészültek a vikingveszélyre és megfelelő védművekkel és jól felszerelt hajókkal várták a támadást, ami gyorsan veszélyesebbé és kevésbé kifizetődővé tette a városostromokat és fosztogatásokat. Az egyre kevesebb sikert elérő vikingeket lassan utolérte Európa szelleme, így keresztény hitre tértek vagy kirajzottak Skandináviából a világ több tája felé, hogy új államokat alapítsanak – Kijevi Fejedelemség, Normann Hercegség – vagy új földeket ismerjenek meg – Grönland, Amerika.Atlanti kalózok és a La Manche rablói
Az északi vizeken a vikingek után szinte rögtön voltak jelentkezők a kalózmesterség folytatására. 937-ben az ír kalózok szövetkeztek a skót, pikt és walesi kalózokkal, no meg a vikingek egyre fogyatkozó pogány törzseivel hogy megszállják Angliát, de tervük kudarcot vallott, Athelstan ugyanis megállította nyomulásukat és szétzavarta az ideiglenes szövetségeseket. A La Mance szűk csatornája a későbbiekben a rablók kedvenc útvonala lett, melyen töretlenül folyt a kalózkodás a 10. századtól. Ezekben az akciókban főleg alacsony származású nincstelenek vettek részt, de néha a központi hatalommal való összetűzésük miatt komoly vagyonnal bíró személyek is kalózkodásra adták a fejüket. Ezek a vizek veszejtették el William Maurice köztörvényest is, akit III. Henrik 1241-ben ítélt halálra – felakasztották, megfojtották és végül felnégyelték. Az eset a legelső – de később bevetté vált – ilyen büntetésként került feljegyzésre.
A Hanza-városok kalózproblémái
A Földközi-tenger kereskedelmi központja, Velence még tündöklése idején sem volt képes teljesen kiszorítani a kalózokat a tengereiről, joggal feltételezhetjük hát, hogy a rajtaütésszerűen támadó rablókkal az északi vizeken is meggyűlt a baja az ottani kereskedelmi hatalomnak, a Hanza-városok Szövetségének. Hiába épített ki ütőképes flottát a kalózok és az Északi- és Keleti-tenger államainak flottája ellen a Szövetség, a kalózkodás egyre elmérgesedett és a százéves háború idejére elviselhetetlen méreteket öltött.Az angol-francia ellentéten nyerészkedő, északi- és keleti-tengeri kijárattal rendelkező államok és városok hajói lelkiismeret-furdalás nélkül fosztották ki a többiek hajóját. A tenger hamarosan szinte teljesen hajózhatatlanná vált a kalózok miatt, akik rövid idő múlva már a kikötővárosokat is megsarcolták. A változó politikai-hatalmi viszonyok kedveztek a rablótevékenységnek, mert lehetetlenné tették egy összehangolt csapás kitervelését és végrehajtását – emiatt a különböző államok egyenként vették fel a harcot a törvénytelenek ellen.
1376-ban a Hanza újfajta adót vetett ki egy, kifejezetten a kalóztevékenység felszámolására alakítandó flotta felállítására. 1396-ban a Német Lovagrend kiszorította a kalózokat a Keleti-tengerről, így a kalózok vagy elpusztultak, vagy az Északi-tengerre tették át tevékenységüket. Az egymással is harcoló kalózok ellen intézett több erélyes hadjárat után a 15. század első felére a Hanza-városoknak sikerült kézre keríteni a legtöbb kalózvezért így visszavetni azok tevékenységét. A helyzet valamelyest normalizálódott, a vizek újra közel teljesen biztonságossá váltak.
Ezután
A kalózok tevékenysége a legtöbb területen visszaszorult a középkor alkonyára. A török hódítás azonban újabb nemzedékét hozta el a rablóknak, akik a Földközi-tengert még jóval azelőtt uralták, hogy az oszmánok kiépíthették volna birodalmukat. A reconquista ugyan kiszorította az arabokat Hispánia térségéből, de kalózaik helyére spanyol és portugál szerencsevadászok léptek. Az Újvilág meghódításával új fejezet nyílt a kalóztevékenység történetében – ez az a világ, amit a filmekből ismerünk –, az angol és francia vizeken pedig feltűntek a korzárok, akik uralkodói engedéllyel tevékenykedve mindenkit megtámadhattak, ami nem az ország kikötőjéhez tartozott.A tengeri rablás évezredes hagyományai nem vesztek ki az emberekből – mesterségét még jelenünkben is sokan gyakorolják, elsősorban az Afrika környéki vizeken és az indonéz térségben, ahol a gyors motorcsónakokon közlekedő kalózok komoly gondokat jelentenek a nemzetközi kereskedelemben és diplomáciában egyaránt.
Felhasznált irodalom
Fekete lobogó alatt: fejezetek a kalózkodás történetéből / Földi Pálhttp://hu.wikipedia.org/wiki/Drakkar
http://hu.wikipedia.org/wiki/Viking_haj%C3%B3k
http://en.wikipedia.org/wiki/Piracy